keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Vaalikoneisiin vastaamisen vaikeus

Olen monesti aiempien vaalien aikana päivitellyt vaalikoneiden tekemisten vaikeutta, ja sitä millaisia osumia minä ehdokkaista saan. Parhaiten yhteensopivien ehdokkaiden puolueetkin ovat vaihdelleet laidasta laitaan, ja joskus olleet jotain aivan muuta kuin olisin olettanut. Enkä kyllä muista koskaan oikeasti äänestäneeni minulle "parasta" ehdokasta. 
Voin myös tunnustaa äänestäneeni monen eri puolueen ehdokkaita, koska oikeastaan olen aina lopulta antanut ääneni henkilölle, en niinkään puolueelle johon hän on kuulunut.
Nyt kun olen viime viikkojen aikana itse vastannut useisiin eri vaalikoneisiin (YLE, HS, IS, Kaleva, Raahen Seutu), voin paremmin ymmärtää mistä se hajonta on johtunut, sillä niiden täyttäminen oli ihan älyttömän vaikeaa!!

Avaanpa tätä hieman.
Kaikissa vaalikoneissa on väittämiä, joihin vastataan olemalla samaa tai eri mieltä. Osassa asteikko oli 5-portainen, osassa 0-100%. Ja aivan selkeäähän se on periaatteessa, kun ehdokkaiden vastauksia sitten verrataan koneen tekijän vastaaviin vastauksiin. 

PERIAATTEESSA. 

Todellisuus ainakin minun kohdallani oli kuitenkin se, ettei moniinkaan kysymyksiin ole yksiselitteistä vastausta! Ei niitä väittämiä voi irrottaa asiayhteydestä, eikä sellaisia päätöksiä valtuustossakaan tehdä ilman perusteellisia selvityksiä.
Esimerkiksi, HS:n vaalikoneessa oli väittämä "Kuntani nykyinen kouluverkko tulee säilyttää sellaisenaan, vaikka se aiheuttaisi kustannuksia kuntalaisille."
No, minä vastasin olevani osittain samaa mieltä, sillä koulut nyt sattuvat olemaan erityisen lähellä sydäntäni ja olen muutenkin itse aineenopettajaksi valmistumassa. Mutta, ei minulla oikeasti ole tässä vaiheessa ehdokkaana, joka ei ole nykyisessä valtuustossa, tarpeeksi tietoa esim. Raahen asukaskehityksen ennusteista, nykyisten koulujen oppilasmääristä suhteessa niiden kapasiteettiin tai nykyisten koulujen kunnosta, jotta voisin täysin rehellisesti vastata tuohon edellä mainittuun väittämään.

Jos siis käytte täyttämässä vaalikoneita, ettekä saa minun kanssani suurimpia yhteensopivuuksia, niin kannattaa käydä lukemassa kysymysten yhteyteen kirjattuja lisäselvityksiä, minä kirjoitin niitä lähes joka kohtaan.

Osaan väittämistä en osannut ottaa kantaa. 
Osa niistä oli sellaisia, minkä aihapiirit ovat minulle vielä outoja, eikä niitä saanut nopealla tiedonhaulla selvitettyä. Osa niistä oli kuitenkin sellaisia, mihin en halunnut ottaa kantaa, ja se johtui useimmiten siitä, etten ole vielä muodostanut omaa (varsinkaan julkista) kantaani asiasta. 
Ja kylläpä siellä oli joukossa väitteitä, jotka eivät liittyneet yhtään mitenkään kunnalliseen päätöksentekoon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti